Demek geçen sene bu ödülleri geç duyurduğumuzu düşünüyordunuz… Ya da düşünmüyordunuz… Çünkü böyle bir şeyin var olduğunu aklınıza bile getirmediniz…
Evet, yanlış okumadınız: Sadece Türkiye’nin değil, aynı zamanda dünyanın en anlamsız, en gereksiz, en lüzumsuz ve prestij kelimesiyle yan yana anılması bile gülünç olacak ödülleri, AltEvren Ödülleri!
Her sene daha da çok yerin dibine sokarak açtığımız ve her sene daha geç yazdığımız ödül yazımız, geç olsun, güç olmasın mottosuyla bir kez daha sizlerle buluşuyor.
Önce hatırlatmalar:
1 – Ödülümüz, AltEvren’in ana ilgi alanı olan Amerikan çizgi romanlarını kapsayan bir ödül ve 2016 yılı içinde çıkan ve / veya tamamlanan yayınları esas alıyor. 2016 öncesinde yayınlanan eserler ve orijinal olarak daha önceden yayınlanıp, ülkemizde 2016 yılında basılan eserler “ödüllerimize” dahil değil.
2 – Ödülümüz popüler bir ödül, yani genel olarak Marvel – DC gibi şirketlerle ve bağımsız yayıncıların “popüler” kültüre daha yakın olan örnekleriyle (Image, Dark Horse, vs.) alakalı. Tanınırlık açısından, bilinçli bir şekilde Marvel ve DC’yi ön plana çıkarmaya çalışıyoruz.
3 – Son, ve en önemli nokta: elbette, neredeyse her ödül gibi, bu ödüller de tamamen anlamsız. Bütün bu işi yalnızca eğlence amaçlı yapıyoruz, açıklamalarda görebileceğiniz gibi, çoğu durumda sadece seçmiş olmak için birilerini seçiyoruz. Koskoca bir yılda, binlerce çizgi roman ve yüzlerce sanatçı arasından tek bir en iyi seçmek dünyanın belki de en anlamsız işi.
Kısacası, bütün bu işi eğlenmek, ve belki bir ihtimal, sizleri de eğlendirmek, yılın öne çıkan birkaç eserini, sanatçısını hatırlatmak için yapıyoruz!
O halde, kategorilerimizi hatırlayalım – bazı kategorilerin adları çok açık olmayabilir, açıklamaları ödülün altında italik olarak görebilirsiniz.
En İyi Yazar
En İyi Çizer
En İyi “Mainstream” Seri
En İyi Bağımsız Seri
En İyi Tek Sayı
En İyi “Event”
En İyi Karakter
En İyi Yayınevi
Yılın Olayı
Yılın Hayal Kırıklığı
Yılın Hoş Sürprizi
Yılın Manevrası
Yılın Yükselen Yıldızı
En İyi Çizgi Roman Filmi
En İyi Dizi
2016 Yılı AltEvren Çizgi Roman Ödülleri
En İyi Yazar: Tom King (Marvel Comics – Vertigo – DC Comics)
En İyi Yazar Ödülü, sene boyunca istikrarlı olarak en iyi senaryoları ortaya koyan yazara verilir. Yazarların çalıştığı seri sayısı ve bu serilerin önemleri, ödülü etkileyebilir.
İlk ödülü kime verdiğimizi gören bir grup okuyucunun homurdanmaya başladığına eminim. Rebirth süreci ile birlikte Batman serisini yazmaya başlayan Tom King – bu seriyi yazan herkes gibi – ciddi anlamda eleştiriler almaya başladı bile. Bazı okuyucu ve eleştirmenler King’i başarılı bulurken, bazıları onun Batman‘e yaptıklarından nefret ediyor.
Ben bu diyaloğa girmiyorum bile: Ödülü Tom King’e vermemle 2016’nın son aylarında başlayan Batman yazarlık sürecinin hiçbir alakası yok. Bu ödül, ağrlıklı olarak Vision, Omega Men ve Sheriff of Babylon için kendisine gidiyor.
En İyi Çizer: Cliff Chiang
En İyi Çizer Ödülü, sene boyunca istikrarlı olarak en iyi çizimleri yapmış olan sanatçıya verilir. Çizerlerin çalıştığı seri sayısı ve bu serilerin önemleri, ödülü etkileyebilir.
Bu sene kaldırdığım “En İyi Grafik Roman” kategorisi ile birlikte, yüzlerce farklı sanatçı, üslup ve tarz içinden bir tane en iyi seçmek, sanırım bu ödüllerin en zor ve en anlamsız boyutu. Ödül için geçen senenin galibi Fiona Staples; Greg Capullo, Jason Latour, Gabriel Hernandez Walta gibi farklı stillerde, pek çok isim öne sürmek mümkün.
İnternetteki diğer ödüllerin sonuçlarını çalmaya çalıştığımda, Sana Takeda ve Russel Dauterman gibi isimlerin de bu kategoride ödüllere layık görüldüğünü görüyorum. Ben, biraz daha son yıllarda sürekliliği de hesaba katıp, daha önce AltEvren Ödülü kazanma mutluluğuna ulaşmamış (!) Cliff Chiang’ı tercih ediyorum, ama tabi, pek de bir şey tercih edemediğimi sanırım gördünüz.
En İyi “Mainstream” Seri: Vision (Marvel Comics)
En İyi (Mainstream) Seri Ödülü, Bir bütün olarak düşünüldüğünde, en başarılı olan Marvel – DC serisine verilir.
Biraz daha iddialı olabileceğim bir ödül, yılın en iyi ana akım serisinin Vision olduğu gerçeği. Okuduklarım içinde, Vision’ın hikaye yapısına, bu hikayeyi anlatabilme becerisine, yenilikçi ve cesur yorumlarına – bırakın ulaşmayı – yaklaşabilen fazla bir seri yok.
Bu serinin incelemesi kısa süre sonra sitede de olacak, buradan daha detaylı olarak da okuyabilirsiniz – tabi ben bu incelemeyi yazana kadar, on iki sayılık seriyi bitirmeniz de gayet muhtemel. (Yatırım tavsiyesidir.)
En İyi Bağımsız Seri: Paper Girls
En İyi (Bağımsız) Seri Ödülü, Bir bütün olarak düşünüldüğünde, en başarılı olan Marvel – DC dışı seriye verilir.
Özellikle Image Comics’in yayınladığı onlarca kaliteli seri, bu ödülü de tek bir kazanana indirmeyi çok zor hale getiriyor: Image’ın yayınladığı o kadar çok iyi seri var ki, iş bir noktadan sonra sizin sevdiğiniz türün hangisi olduğuna kalıyor. Doğru olan tabi bu ödülü de boş geçmek, ama bu düşünce tarzına fazla bağlanınca da yazı bomboş kalıyor!
Image dışında Sheriff of Babylon ve Unfollow çok ciddi adaylar, ancak Vertigo etiketinin ne kadar bağımsız kabul edilebileceği ciddi bir soru olduğundan bu dipsiz kuyuya hiç inmiyor, ve Paper Girls‘ü senenin en iyi bağımsız çizgi romanı seçiyorum.
En İyi Tek Sayı: DC Rebirth & Hellboy in Hell #10
Bu sene için burada iki kazanan olmak zorunda. Mike Mignola’nın Hellboy in Hell serisine nokta koyduğu Hellboy in Hell #10, yalnızca çizgi roman tarihinin en önemli süreçlerinden birine nokta koyduğu için değil, aynı zamanda içeriği ve anlattığı hikayenin – abartılı ve durmak bilmeyen bir devamlılık çılgınlığı içinde – “sükuneti” için de çok önemli bir sayıydı.
Normal şartlarda ödülü gönül rahatlığıyla Hellboy in Hell #10’a verebilecek olsam da, DC Evreni’ni tek bir sayıyla yeni bir sürecin içine sürükleyen Rebirth’e de haksızlık yapmak istemem. Sonuç: Ortak kazananlar!
En İyi “Event”: Darkseid War (DC Comics)
“En İyi Event” Ödülü, yılın en başarılı “büyük hikaye”sine verilir.
Bazı kategorilerde, bir sürü “iyi” içinden tek bir tane seçmekle uğraştığımı görüyorsunuz.
Burada ise farklı bir strateji izleyerek, kötüleri eleme yoluna gidiyorum. 2016’da, bu kategori içinde değerlendirilebilecek üç seri vardı. Marvel’ın Inhumans vs. X-Men’i ile DC Comics’in Justice League vs. Suicide Squad’ı 2017 içinde çıktığı için, geriye Darkseid War, Standoff ve tabi Civil War II kaldı.
Standoff önemli sonuçlara yol açsa da, tam anlamıyla büyük bir hikaye, bir “event” değildi. Bir aday olarak düşünülebilecek Death of X’te de benzer bir durum vardı.
Eh, Civil War II de bu sitede ödül mödül alamaz – bu durumda zaten üzerine fazla düşünmeye gerek kalmıyor: Darkseid War.
En İyi Karakter: Superman (Rebirth)
En İyi Karakter Ödülü, sene boyunca en çok dikkat çeken, en iyi işlenen, en kayda değer karakter gelişimini gösteren kurgusal karaktere verilir.
Bu ödülü sanki Wally West’e vermem gerekiyormuş gibi hissediyorum. Rebirth sürecinde oynadığı rol, bu karakteri DC Comics’in yeni devamlılığına (yani New 52 sonrası sürece) inanılmaz bir ivme ile dahil etti.
Ancak DC Comics’in asıl, neşeli, güleryüzlü ama aynı zamanda “ağır abi”, eski imajından ve duruşundan bir şey kaybetmemiş Superman’inin, yeni bir kurgu ve yeni “sorumluluklar” ile geri getirilmesi, benim için daha ağır basıyor.
Bu senenin en iyi karakteri, New 52 öncesinden dönerek gönülleri bir kez daha fetheden, Superman oluyor.
En İyi Yayınevi: Image Comics
En İyi Yayınevi Ödülü, tüm yayınlarının ortalama kalitesi ve müşteri memnuniyeti düşünülerek, senenin en iyi çizgi roman yayıncısına verilir.
2013, 2014, 2015 ve tabi ki 2016: Kazanan değişmiyor.
Ödül yazılarında sürekli ifade etmeye çalıştığım gibi, bu ödülleri tanınırlık açısından Marvel ve DC ile sınırlı tutmaya çalışıyorum. Ama insanın içi el vermiyor: En iyi yayınevi ödülünü, tabi ki Image Comics kazanıyor.
Yılın Olayı: DC Rebirth (DC Comics)
Yılın Olayı Ödülü, çizgi roman okurlarını, en çok etkileyen, şaşırtan, ses getiren çizgi roman olayına verilir.
2015 yılında satış rakamları olarak Marvel’ın epey gerisinde kalan, ve ilk yıllarındaki tazeliğini büyük ölçüde kaybeden New 52 nedeniyle ciddi anlamda eleştirilmeye başlanan DC Comics, bu sene kendisini başarılı bir şekilde yeniden yapılandırdığı için yılın olayı ödülünü de DC Rebirth ile kapıyor.
Rebirth’ün boyutuyla yarışamayacak olsa da, Captain America: Steve Rogers serisinin ilk sayısında yaşanan olayın yarattığı şok ve tepkiyi de, burada bir kez daha hatırlatmak istiyorum – sonuçta ödülümüzün tanımında “şaşırtan” kelimesi de yer alıyor!
Yılın Hayal Kırıklığı: AltEvren
Yılın Hayal Kırıklığı “Ödülü”, çizgi roman okurlarını en çok hayal kırıklığına uğratan, sinirlendiren, üzen olaylara verilir.
İzninizle, geride bıraktığımız yıl ile ilgili kişisel bir yorum… Benim açımdan, 2016’nın çizgi roman açısından en büyük hayal kırıklığı AltEvren oldu. Yazabileceğim ve yazacağım başka şeyler de var, ama altı yıldır üzerinde emek harcadığım sitenin, büyük ölçüde kontrolüm dışında olan nedenlerle bir türlü toparlanamaması, ve senenin uzun bir dönemini inaktif, neredeyse yarısını da kapalı olarak geçirmesi, beni kişisel anlamda en çok üzen olaydı.
İnternet sitelerinin beş – on dakikalık “downtime” sürelerini bile kaldıramadığı bir devirde, AltEvren gibi bir sitenin altı ay kapalı kalması, normal şartlarda tüm takipçi kitlesinin yok olması demek olmalıydı: Sitenin geri dönüşünü duyurduğumda verilen olumlu tepkilerin, beni ne kadar mutlu ettiğini tarif etmem çok zor.
Neyse ki, 2017’ye daha iyi başladık, ve daha iyi devam ediyoruz!
Şimdi… “Bana bir hayal kırıklığı sözü verildi, ve ben o hayal kırıklığını almadan hiçbir yere gitmem!” okurları için geliyor:
- Marvel’ın Secret Wars’da yaptığı yayın hatalarını, Civil War II’da aynen tekrarlaması. Serinin gecikmesi, “Civil War II finalinin yol açtığı dönem”in finalden önce başlaması.
- DC Comics’in Joker konusundaki “yayın stratejisi”: Kimliği açıklanacak duyurusu, tuhaf bir alternatif cevap, ve (şimdilik) devamı gelmeyen bir kurgu
- Watchmen’in DC Evreni’ne dahil edilmesi – eh, nasıl yapılacağını görmeden yorum yapmak pek doğru değil ama…
- Ve ne yazık ki, ölümler: Paul Ryan, Ferri, Darwyn Cooke, Jack Davis, Steve Dillon… 2016 bu açıdan çok, çok kötü bir yıldı.
Bunlardan herhangi birini seçebiliriz sanırım!
Yılın Hoş Sürprizi: DC Young Animal (DC Comics)
“Yılın Hoş Sürprizi” ödülü, “Yılın Olayı” denemeyecek olsa da, bizleri sevindiren, hiç umutlu olmadığımız bir alanda beklentileri aşan eserlere / olaylara verilir.
Yılın Olayı hayatınız boyunca unutamayacağınız bir doğum günü partisiyse, “Hoş Sürprizi” beklemediğiniz bir anda gelen, sevindirici, küçük bir hediye olarak tanımlanabilir: Belki yılı o olayla hatırlamazsınız, ancak yine de hoş, keyifli bir an yaşarsınız.
Vertigo sayesinde 90’lı yıllarda elinde tuttuğu konumu yavaş yavaş Image’a kaybeden DC Comics, bu sene alternatif bir alt-yayın olarak Young Animal’ı başlattı. Umbrella Academy ile tanıdığımız Gerard Way’in başını çektiği bu yapıda şimdilik çok az sayıda eser bulunuyor. Ancak çizgi roman türünün, popüler bir boyutta ve popüler karakterlerle farklı türlere açılmaları açısından, ortaya kaliteli ve keyifli eserler çıkıyor.
Yılın Manevrası: DC Comics
Bu sene DC Comics’e fazla ödül verdiğimi düşünebilirsiniz. Ama geçtiğimiz sene sonundaki satış rakamlarını, Marvel’ın kurduğu üstünlüğü ve DC’nin aldığı negatif eleştirileri düşününce, Rebirth’ün yarattığı süksenin 2016’nın en önemli konularından biri olduğu tartışılmaz.
Yılın Manevrası kategorisi, daha önceki yıllarda daha “küçük çaplı” konular için kullanılsa da, bu sene DC’nin tüm evrenini toparlayan; yeni ve taze bir başlangıç sunan Rebirth süreci bence en iyi aday.
Yılın Yükselen Yıldızı: Joshua Williamson
Yılın Yükselen Yıldızı Ödülü, geçtiğimiz sene içinde sesini en çok duyuran, gelecek için en çok ümitlendiren kişiye verilir.
Yine zor – ve belki gelecek sene için “yazar” ve “çizer” olarak ikiye ayrılması mantıklı olabilecek bir kategori.
Bu kategoriyle ilgili sıkıntılardan bir tanesi “yükselen yıldız”ın riskli bir tanımlama olması aslında. Biraz spor jargonuyla düşünecek olursak, “YIlın Çaylağını” mı seçiyoruz, yoksa “En Çok Gelişme Gösteren Oyuncu”sunu mu? İnsanın kendi düşündüğü kategorilerle mücadelesi gibisi yok, ama herhalde ortada bir yerde kalmalıyız.
Bu durumda, Nailbiter’ın yazarlığından DC Comics’in en önemli isimlerinden biri olmaya “yükselen” Joshua Williamson bu rol için iyi bir aday olarak görülebilir. Image’daki bağımsız serisinin ardından Flash’i ve bu senenin başlarında Justice League vs. Suicide Squad’ı yazan başlayan Williamson, bir süredir çizgi roman piyasasının içinde, ama dizisi olan bir karakterin serisini yazıyor ve bir Wikipedia sayfası bile yok!
Tabi dediğim gibi, bu zor bir seçim. 2017 ve sonrasında Sana Takeda, Marley Zarcone, Chris Sebela isimlerini de akılda tutmak gerekiyor.
*
Bununla birlikte, sözü sitemizin film – dizi üstadı Ekin Köker’e bırakıyorum. Üç tane dizi olan yıllarda bile bu sektörü takip etmekte zorlanan biri olarak, neredeyse hiçbir şeyi izlemediğim 2016 yılı için yorum yapmam saçmalık olacaktır. Bu sene vakit darlığından AltEvren Facebook Grubu’na da sorma fırsatım olmadı, dolayısıyla ödülleri vermek Ekin’e kaldı.
Bu noktaya kadarki seçimler ile ilgili tüm linç, bela, lanet ve kara büyülerinizi bana, bundan sonrakileri ise sevgili Ekin’e gönderebilirsiniz!
*
En İyi Çizgi Roman Filmi: Deadpool (Fox)
En İyi Çizgi Roman Filmi Ödülü, çizgi romanlardan uyarlanmış en başarılı sinema filmine verilir.
2016 çizgi roman filmleri yazısında (buraya link gelecek) da belirttiğim gibi geçen yıl uyarlama açısından oldukça verimli bir yıldı.
DC tarafında 2 (Batman v. Superman: Dawn of Justice ve Suicide Squad), Marvel tarafında 2 (Captain America: Civil War ve Doctor Strange) ve Fox tarafında 2 (Deadpool ve X-Men: Apocalypse) aday vardı.
Uyarlamalar bu kadar çoğaldıkça ödüllerimiz de tipik filmlerdense farklı bir şeyler deneyen filmlere doğru yönelecek gibi görünüyor. Geçen sene Ant-Man’de olduğu gibi bu sene de daha deneysel filmi seçiyor ve ödülümüzü Deadpool’a gönderiyoruz.
Deadpool R-Rated bir çizgi roman filminin de izleyici çekebileceğini herkese kanıtladı ve endüstride bir ilke imza attı. İnanılmaz mizahı, Deadpool’a yakışır absürdite ve şiddet, endüstrinin geri kalanıyla dalga geçen göndermeleriyle filmin ödülü hak ettiği konusunda çoğu insan hemfikir olacaktır.
Deadpool’un başarısı muhtemelen Fox’un Logan filminde de R-Rated’e yönelmesine sebep oldu ve ilk yorumlar en iyi Wolverine filmi olduğu yönünde. Onu da izleyip göreceğiz.
En İyi Dizi: Luke Cage (Netflix – Marvel)
En İyi Çizgi Roman Dizisi Ödülü, çizgi romanlardan uyarlanmış en başarılı televizyon dizisine verilir.
Filmlere paralel olarak 2016 yılında dizilerde de inanılmaz bir artış var. Çizgi roman uyarlamaları ana akım TV’yi de tamamen ele geçirmiş durumda, öyle ki CW’da neredeyse her haftaiçi akşamı bir çizgi roman dizisi var.
Bu kadar uyarlamanın arasından birini seçmek çok zor. Fakat Marvel’ın Netflix uyarlamalarının kalitesi konusunda çoğunluğun hemfikir olduğunu biliyoruz. Bunların arasından da Luke Cage’i seçmemizin sebebi geçen senenin ödüllerinden yılın hoş sürprizi ile alakalı: Çeşitlilik!
Gitgide muhafazakarlaşan, azınlıklara ve yabancılara düşmanlaşan Amerikan yönetimi altında medyada çeşitlilik ve azınlıkların çizgi roman uyarlamalarında da dahil temsili daha da önemli hale gelmiş durumda. Bu açıdan Luke Cage gibi ana ve yan karakterlerinin tamamen siyahi olduğu bir Netflix uyarlaması çizgi roman uyarlamaları kültürüne önemli bir katkı.
Luke Cage 1970’lerden beri çizgi romanlarda yer alan, Avengers üyesi, önemli bir karakter. Dizinin kimi yönlerden eksiklikleri olsa da Harlem yaşamını, sokak kahramanlığıyla iyi harmanlaması ve Jazz ve Rap müziğiyle bezenmiş “black culture” öğeleri dizinin en büyük başarıları. Bu açıdan ödülümüzü de fazlasıyla hak ediyor.